Hebatnye cinta seorang wanita









Seorang wanita dan kekasihnya bernikah dan acara pernikahannya sungguh meriah….semua kawan dan keluarga mereka hadir menyaksikan dan menikmati hari yg berbahagia tersebut. Suatu acara yg luar biasa dan sungguh meriah. Mempelai wanita begitu cantik dan anggun dalam gaun putihnya dan pengantin lelaki dngan tuxedo hitam yang gagah. Setiap pasang mata yg memandang setuju mengatakan bahawa mereka sungguh2 sepadan.

Beberapa bulan kemudian, si suami berkata kpd isterinya:

“syg, abg baru membaca sebuah artikel dalam majalah tntang bagaimana memperkuatkan hubungan dan tali pernikahan kita”, katanya sambil menunjukkan majalah tersebut”…

“masing2 kita akan mencatatkan hal2 yg kurang kita sukai dr psangan kita. Kemudian, kita akn mmbahas bgaimn kita mgubah hal2 trsebut dan membuatkan perkahwinan kita bersama lebih bahagia…”

Isterinya setuju dan mrk mula memikirkan hal2 dr psangannya yg tidak mrk sukai dan berjanji tidak akn tersinggung ketika psangannya yg mencatat hal2 yg kurang baik krn ia adlah untuk kebaikan mrk bersama. Malam itu mrk sepakat utk berpisah tidur dan mencatat apa yg terlintas dlm benak mrk masing2. Esok pg ketika sarapan, mrk sedia membincangkannya.” Abg akan mulai dulu ya”, kata suami. Ia lalu mengeluarkan senarainya. Bnyk sekali yg ditulisnya, sekitar 2 muka surat…..ketika ia mulai membacakan satu persatu hal yg tidak dia sukai mengenai diri isterinya, ia memperhatikan isterinya tertunduk dan sedikit air mata bergenang di sisi matanya…mgkin ada sedikit kesedaran pd perwatakannya sebelum ini tanpa disedari….

“ maaf sayang, apakah abg harus berhenti?” tanyanya. “Oh tidak, teruskan…” jawab isterinya. Lalu si suami melanjutkan membacakan senarai.

Giliran sayang…abang sedia mendengarnya”..dgn suara perlahan dan tersekat-sekat isterinya berkata, “Maafkan sayang…sayang tidak mencatat sesuatu pun di atas kertas sayang.syg fikir bahawa abg sudah sempurna di sisi syg. Dan syg tidak ingin mngubah akn diri abg. Abg adlah diri abg sendiri. Abg hensem dan baik hati di sisi syg. Tidak ada satupun drpd peribadi abg yg syg dapati kekurangannya. Syg cintakan suami syg yg dulu, sekarang dan selamanya selagi hayat syg. Si suami tersentak dan tersentuh hatinya oleh pernyataan dan ungkapan cinta serta isi hati isterinya…bahawa siisteri menerima dirinya seadanya.

Dia kemudian tertunduk dan mengalir air mata.

Sebelum kita mencari kekurngan org lain, carilah kekurangan diri sendiri. Adakah kita cukup SEMPURNA untuk dibandingkan dgn org lain????kalau jawapannya YA, maka kita berbohong atau kita PERASAN. Krn tiada manusia yg SEMPURNA dlm dunia ini dan sentiasa ada yg perlu diperbaiki..

Hakikatnya org2 yg menyayangi diri kita krn klebihan kita dan menerima sgala kelemahan kita, sudah pastinya org ini adlah sgt ikhlas menyayangi kita…




No comments: