12000 DIED IN LONDON CAUSED BY AIR POLLUTION


Hello! Thank you for those yang terus setia membaca blog ni. Kamu semakin comel sebab baca blog ni. Hehee. Okay. Apa yang aku nak kasitau kat korang, Air Pollution, atau dalam bahasa melayu Pencemaran Udara boleh membunuh okay. Mana aku tau? Lecturer aku bagitau masa kitorang belajar subjek Pengurusan Kualiti Air dan Udara semalam. Urgghh, risau pulak. Mana taknya, kan sekarang ada jerebu lah, apa lah. Pembakaran merata rata. Lapisan ozon makin nipis. Kalau lapisan ozon makin nipis, banyak gas2 yang boleh membahayakan nyawa kita dapat menembusi lapisan ozon tu. Bagi korang yang ada belajar pasal ni, sure korang tau sikit2 kan. Bagi sesiapa yang teringin nak tau, korang boleh lah google senndirilah. Okay, sambung topik tadi. Pencemaran udara ni boleh tahan teruk taw. Yela, hari2 kita kena hirup udara. Bukan udara kotor yang dah tercemar, tapi mestilah udara yang bersih dan segar. Baru lah jantung kita sihat. *Tubuh badan sekali pon lah* Ni apa yang lecturer aku bagitau lahh. Selain dari London, ada juga tempat lain yang berlaku kes macam ni.

1. Meuse Valley, Belgium 1930 ( 60 deaths )
2. Donora, Pennsylvania, USA 1948 ( 20 deaths )
3. London, England, 1952 ( 12000 deaths )
4. Los Angeles Smog 1960s

Banyak tak ? Korang takde rasa risau ke? Kalau risau, marilah kita sama2 mengelakkan benda ni dari terjadi kat sini. Korang tau kan macam mana? Buat lah macam yang kempen kesedaran alam sekitar selalu keluar kat TV tu. 

THE SOLUTION TO POLLUTION IS DILUTION

Cewah aku ni..padahal lecturer ajar. Hehe.Takpe, lecturer ajar aku, aku share kat korang. Tak salah jika kita kembangkan ilmu pengetahuan kan.  :)

asap rokok salah satu punca pencemaran udara

No comments: